Hotelli asuminen on tuttua kaikille myyntiedustajille ja myyntityötä tekeville. Oli kyse Suomessa matkustamisesta tai missä päin tahansa maailmaa, suurin osa hotellien asiakkaista ovat työmatkaajia. Totta kai turistikohteissa enemmistö on turisteja, mutta kaikista maailman hotelleista suurin osa liiketuloksesta tulee työmatkoista.

Hotellikuolema

Kun puhutaan hotellikuolemasta, ei tarkoiteta varsinaista kuolemaa vaan hotellielämään tylsistymistä. On eri asia käydä kerran pari vuodesta lomalla ja asua hotellista, kuin viettää puolet vuoden päivistä tien päällä ja hotelleissa. Jokainen formula ja rallikuski voivat kertoa, minkälaista hotelleissa asuminen on – samoin kuin useimmat kauppamatkustajat. Alussa hotellieläminen on kivaa ja palvelut kiinnostavia, mutta vähitellen hotellit menettävät sen kiinnostuksen ja kaikki alkaa näyttää samalta. Myös mikäli työmatkat vievät säännollisesti ulkomaille, ei sielläkään näe kuin lentokentän, lentokenttä kuljetuksen ja hotellin – todella hienoa. Nykyaikaiset hotellit tarjoavatkin erilaisia aktiviteettejä vierailleen, on hierontaa, kuntosalia, elokuvia, ravintolaviihdettä, internet huoneessa, pelikoneita yms. joiden avulla asiakkaille pyritään tarjoamaan mielekästä tekemistä, ja näin välttää psyykkinen hotellikuolema.

Pidempiaikainen hotelliasuminen

Vaikka hotelli on tarkoitettu lyhytaikaiseen asumiseen, saa välillä lukea lehdistä, kuinka joku on asunut puoli vuotta Itämeren laivan hyteissä tai hotellihuoneessa. Yksinäiselle ihmiselle, jonka työt tällaisen mahdollistavat, onkin jossain tilanteissa jopa taloudellista järjestää elämänsä tällaiseen asumiseen ja esimerkiksi New Yorkissa on monia ”paremman tason” asuintaloja, joissa on hotellin omaisesti aulapalvelut, siivouspalvelut, ravintola yms palveluita, mutta huoneistot voivat olla 1-3 kerroksisia satojen neliöiden asuntokokonaisuuksia, joiden hintalaput ovat miljoonia. Nämä asunnot eivät ole aivan tavallisia kerrostaloasuntoja, mutta eivät hotellihuoneitakaan.