Emme käy läpi sitä, missä kaikkialla hotelleja on ja minkälaisia rakennuksia ne ovat, vaan käymme läpi hotellien tähtiluokittelun ja mistä periaatteessa on kyse, kun hotellit kertovat kuinka monta tähteä niillä on. Pitää myös muistaa, että tähtiluokitukset vaihtelevat maasta toiseen, eivätkä ne perustu mihinkään lakiin tai asetukseen.
Yhden tähden hotelli
Yhden tähden hotellissa on kaikissa huoneissa oltava suihku ja wc tai kylpyamme ja wc. Hotellihuone myös siivotaan päivittäin. Huoneessa on oltava myös tv ja kaukosäädin. Perusvarustuksesta tulee löytyä myös pöytä ja tuoli sekä saippuaa tai suihkusaippuaa lavuaarin yhteydessä, eli huoneessa tulee olla juokseva vesi. Pyyhkeet kuuluvat myös huoneen peruspakettiin samoin kuin hotellin vastaanottopalvelu, jonka kuitenkaan ei tarvitse olla 24/7 paikalla. Hotellista pitää löytyä vapaasti vieraiden käytössä olevat puhelimet sekä laajennettuna mahdollisuus myös aamiaiseen. Hotellin tulee mahdollistaa myös juomien osta hotellilta. Hotellilla tulee olla tallelokeromahdollisuus.
Kahden tähden hotelli
Kahden tähden hotellin palvelut ja perusta pitää sisällään yhden tähden hotellin palvelut, mutta lisäksi myös aamiaisbuffetin. Lisäksi sängyn vieressä tulee olla lukuvalo sekä mahdollisuus päästä internettiin joko huoneessa tai hotellin yleisissä tiloissa. Hotellin pitää pystyä vastaanottamaan korttimaksuja. Hotellihuoneen suihkussa tai kylpyammeessa tulee olla tarjolla pesuainetta. Huoneesta pitää löytyä petivaatehyllyt sekä valikoima hygieniatuotteita kuten hammasharja ja -tahna, tai jotain vastaavaa.
##Kolmen tähden hotelli Kolmen tähden hotellin luokitus pitää jälleen sisällään yhden ja kahden tähden hotellien peruspalvelut, mutta lisäksi hotellin vastaanoton pitää olla auki 14 tuntia päivässä ja vastaanottovirkailijan on oltava saatavilla 24/7 ja työntekijöiden pitää olla vähintään kaksikielisiä. Vastaanottotilassa tulee olla sohva sekä mahdollisuus matkatavarapalveluun. Itse hotellihuoneessa pitää olla juomia ja puhelin. Hotellihuoneesta tulee löytyä myös hiustenkuivaaja sekä kosteuspyyhkeitä sekä kokovartalopeli ja paikka matkatavaroille. Ompelusetti, kengänkiillotusvälineet, pesula- ja silityspalvelut kuuluvat myös kolmen tähden hotellin palveluihin. Pyydettäessä tulee olla saatavilla myös lisätyyny sekä lisäpeitto ja hotellilla tulee olla selkeä järjestelmä reklamaatioiden käsittelyyn.
Neljän tähden hotelli
Neljän tähden hotellin peruspalvelut pitävät sisällään kaikki edellisten matalampien tasojen hotellien palvelut, mutta lisäksi vielä vastaanoton pitää olla avoinna 16 tuntia ja virkailijan tulee olla saatavilla koko vuorokauden ajan. Hotellin aulassa pitää olla istuinpaikkoja ja juomatarjoilua sekä hotellibaari. Hotellista löytyy aamiaisbuffet tai aamiaispalvelu huoneeseen. Huoneessa on minibaari tai hotellissa on huonepalvelu 16 tuntia päivässä, mistä juomia voi tilata huoneeseen. Huoneesta löytyy nojatuoli tai sohva sekä sohvapöytä. Kylpytakki ja sandaalit saadaan pyydettäessä ja kosmeettisia tuotteita on laaja valikoima sekä lämpöyksikkö wc-tilassa.
Viiden tähden hotelli
Viiden tähden hotellissa vastaanotto on avoinna 24/7 ja henkilökunta on monikielistä. Hotellissa parkkeerauspalvelu sekä vastaanottopalvelija. Hotellissa on myös suurikokoinen vastaanottotila, jossa on paljon istumatilaa ja juomatarjoilu. Hotellissa on käytössä personoitu tervetuliaistoivotus jokaiselle vieraalle, kukkia tai jokin muu lahja huoneessa hotelliin tultaessa. Huoneessa on minibaari sekä huonepalvelu on saatavilla ympäri vuorokauden. Hotellihuoneessa on hyvinvointiin liittyvä tuotteita koristeellisissa pulloissa ja hotelli tarjoaa mahdollisuuden saada tietokone huoneeseen. Huoneesta löytyy myös tallelokero. Silityspalvelu ja kenkien kiillotuspalvelu löytyvät hotellista. Hotellin henkilökunta valmistelee sängyn joka ilta. Hotellissa harrastetaan säännöllistä laaduntarkkailua. Ylläolevat tähtiluokitukset eivät esimerkiksi sisällä ravintolaa, uima-allasta, mutta monien maiden hotelliluokitukset sisältävät nämä yleensä kolmen tähden tason kohdalla.